Tip 1: Maak gebruik van Custom content
Als we kijken naar het model waar je een webshop bouwt voor B2C én B2B klanten, heb je een webshop die verschillende doelgroepen met verschillende doelstellingen moet serveren. Custom content is hier een erg belangrijk onderdeel van. Het beste voorbeeld hiervan is door custom content na inlog te tonen. Wanneer de B2B klant inlogt, ziet hij andere content dan de B2C klant (die wel of niet ingelogd is). Voorbeelden hiervan zijn:
- Bepaal welke deel van je producten wel en niet zichtbaar is voor een ingelogde gebruiker en een niet ingelogde gebruiker.
- Pas je productcatalogi aan, op basis van de behoeften van je klant(groep). Bepaal zelf welke producten je wel en niet wil laten zien per klant(groep) om het zo relevant mogelijk te houden
- Pas je prijzen per klant(groep) aan om zo eerder gemaakte prijsafspraken in stand te houden
- Zorg voor een “one-click” aankoop functie waarbij gebruikers met 1 klik een eerder bestelde order opnieuw kunnen bestellen.
De bovenstaande functies klinken complex maar dat valt in realiteit reuze mee. Door het kiezen van het juiste e-commerce platform zijn de bovenstaande functies vaak redelijk makkelijk te integreren, met hier en daar wat aanpassingen en instellingen.