3. Ontwikkel een online lead generation machine door de buyer journey te koppelen aan je traffic funnel
Om de meeste waarde te halen uit je online lead generation, moet je de onderwerpen uit hoofdstuk 1 en 2 koppelen aan en transparante traffic funnel. We zijn allemaal bekend met funnelmarketing. Hoewel er kleine verschillen ontstaan tussen de uitwerking van marketing funnels, komt het altijd neer op het volgende:
“De marketingfunnel is een model dat het theoretische proces van de klant naar een aankoop beschrijft”.
Als je een B2B website hebt, moet je deze funnel vertalen naar een online model. Een voorbeeld hiervan is onze Buyer journey uit de voorgaande hoofdstukken. Vervolgens is de truc, om een traffic funnel te ontwikkelen en de buyer journey hier op los te laten.
Hoe wordt funnel marketing vaak gebruikt?
Tijdens ons onderzoek hebben we gezien dat de meeste B2B bedrijven goed op weg zijn. Ze volgen de basis stappen van een B2B funnel op hun website. Ze hebben bijvoorbeeld een blog of een advertentiecampagne om traffic mee te genereren. Ze hebben een landingspagina om de traffic te overtuigen tot hun kennis en kunde. En ze hebben een landingspagina om de bezoeker tot een actie te laten overgaan (CTA) en deze om te zetten naar een sales lead.
Deze basis zit vrijwel altijd in een B2B gerichte website. Echter is dit basisniveau niet genoeg om de meeste potentie uit je online lead generation te halen. Eigenlijk zijn er 5 stappen die je moet ondernemen.
- Door de buyer journey in te vullen ontdek je waar je jouw klant moet benaderen, op welk moment en met welke boodschap (die voor dat moment in het beslistraject relevant is).
- Vervolgens moet je jouw traffic visueel in beeld brengen om elke bottleneck binnen je online lead generation te ontdekken. Dit doe je met een visuele traffic funnel
- Vervolgens combineer je de resultaten van de traffic funnel met de bevindingen van de buyer journey
- Je maakt aanpassingen in je website en online lead generation met de content die ontstaat uit de buyer journey. Waar maak je die aanpassingen? Dat weet je precies door te kijken naar waar je traffic funnel slecht presteert.
- Nu kun je oneindig opschalen door aanpassingen te maken op basis van je data en je bevindingen.
Klinkt dit ingewikkeld? Geen probleem, dat is het niet! Je moet het gewoon even zien, daarom laten we je in dit hoofdstuk met voorbeelden zien hoe dit proces precies werkt. De onderstaande afbeelding laat zien hoe, in onze bevindingen, elke gemiddelde B2B website eruit ziet qua funnel. Elke B2B website heeft deze stappen ongeveer geïntegreerd.
Elke gemiddelde B2B website traffic funnel heeft deze stappen, maar ze zijn verre van optimaal
- Er wordt traffic gegenereerd met landingspagina’s en artikelen (SEO) en met eventueel ook Google advertenties (SEA). Daarnaast wordt er soms een nieuwsbrief of email verstuurd, waar traffic uit volgt. Ook zien we dat veel B2B bedrijven ook actief zijn met traffic generatie op socials (LI, FB, Insta tc.) en hier soms ook adverteren.
- De traffic wordt gestuurd naar een landingspagina of blog artikel
- Vervolgens wordt er een Call To Action gemaakt naar de contactpagina
- De bezoeker komt op de contactpagina waar vaak enkel en alleen contactinformatie op staat
- Hier vult de bezoeker zijn/haar informatie in
- De bezoeker komt op de bedankpagina terecht en ontvangt een bericht waar meestal in staat: “Bedankt voor je contactaanvraag, we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.”
- Het B2B salesteam pakt de contactaanvraag op en belt de nieuwe sales lead.
In onze ervaring zien we deze vorm van “traffic sturen” terug komen op vrijwel elke B2B website die niet de volledige potentie uit online lead generation haalt. Door de traffic funnel visueel in kaart te brengen, ontdek je pas hoeveel potentie je misloopt. Laten we het daarom eens vergelijken met een voorbeeld van een effectieve funnel.*
Een traffic funnel gecombineerd met de Buyer Journey
In het bovenstaande voorbeeld zie je een wereld van verschil ten opzichte van de basisfunnel die we je hiervoor hebben laten zien. In dit nieuwe voorbeeld hebben we de traffic funnel uitgebreid met de buyer journey. Om duidelijk te maken hoe we dit precies gedaan hebben, blijven we binnen het voorbeeld van de versnelling van websites. Laten we elk punt langsgaan om te zien hoe je een dergelijke effectieve funnel in elkaar zet.
- We beginnen aan de traffic kant van de funnel.
- Allereerst hebben we op basis van een zoekwoordonderzoek meerdere relevante zoekwoorden bepaald (met zoekvolume en een lage concurrentie) die relevant zijn aan de bewustwordingsfase van de buyer journey. Deze zoekwoorden hebben we verwerkt in een blog artikel en volledig geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO).
- Ook hebben we een E-mail lijst van huidige klanten die allemaal een website hebben. In onze nieuwe nieuwsbrief vertellen we over hoe we een blog artikel hebben geschreven over het belang van websitesnelheid.
- Aan de hand van onze buyer journey hebben we geconcludeerd dat onze doelgroep voornamelijk op Linkedin te vinden is en niet op andere socials. Daarom hebben we een post op Linkedin geplaatst over ons artikel en op deze post hebben we een promotie draaien.
- De traffic leidt naar ons uitgebreide artikel over het belang van websitesnelheid. Zoals je weet is ook in dit artikel zelf, de gehele Buyer Journey van onze doelgroep verwerkt. Je vind hier de bewustwordingsfase, overwegingsfase en beslissingsfase terug.
- In het blog artikel staat een Call To Action naar een handige whitepaper die wij hebben geschreven over hoe je zelf een WordPress website kunt versnellen.
- De bezoeker komt op een leadformulier terecht waar hij/zij de download van de whitepaper kan aanvragen
- Om deze whitepaper te kunnen downloaden, moet de bezoeker zijn/haar informatie achterlaten omdat we de PDF per mail versturen.
- Nadat de bezoeker zijn/haar informatie heeft achtergelaten, komt hij/zij op een bedankpagina. Hier wordt nogmaals op basis van de Buyer Journey, aandacht gelegd op de beslissingsfase. Daarom wordt een extra CTA gemaakt naar de snelheidscheck (9B)
- Nadat de bezoekers hun informatie hebben achtergelaten, komen ze in een e-mail automation funnel terecht. Deze begint met een introductie email met hierin de link naar de whitepaper PDF downloadpagina
- De bezoeker kan vervolgens op de downloadpagina de whitepaper PDF downloaden
Op dit moment splitst de marketing funnel, omdat we de bezoeker van zoveel mogelijk kanten willen bereiken.
9A. De bezoeker ontvangt en leest de PDF. Optioneel: hierin zou je ook nog aan het einde een CTA kunnen maken naar de gratis snelheidscheck. Maar aangezien de bezoeker al zo ver is gekomen, is de conversiekans naar een contactaanvraag groot. Daarom hebben we direct een CTA naar een contactmoment gemaakt.
10A. Op dit moment neemt de sales lead contact met jou op. Zo niet, dan moet jouw sales team aan de slag om deze warme lead te gaan benaderen om de website snelheidsoptimalisatie te verkopen.
9B. Vanuit de PDF downloadpagina (8) en de bedankpagina van de aanvraag (6) wordt een CTA gemaakt naar een gratis website snelheidscheck gemaakt. Een analyse van hoe snel je website is en hoe deze sneller gemaakt kan worden.
10B. De bezoeker zit nu ook in een emailfunnel. Zoals we eerder al hebben aangegeven, kun je deze per email inrichten aan de hand van de buyer journey. In dit voorbeeld hebben we in mail 2: de bewustwordingsfase verwerkt, in mail 3: de overwegingsfase en in mail 4: de beslissingsfase. Elke email heeft een CTA met een link naar de gratis website snelheidcheck.
11B. De bezoeker komt op een landingspagina waar je vertelt over de gratis snelheidscheck. Ook dit is in lijn met je buyer journey omdat je ze op het juiste moment in het beslisproces zitten. Momenteel zit de bezoeker namelijk in klantfase 3 van de buyer journey. De snelheidscheck zit dus aan de beslissingsfase kant van de buyer journey en dient om de bezoeker te overtuigen van jouw kennis en kunde.
12B. De bezoeker geeft aan over welke website het gaat en vult extra informatie in. Hiermee kun je al dieper gaan kijken naar wat je hem verder allemaal kunt aanbieden of welke informatie relevant is voor deze specifieke klant zodat je hem beter kunt overtuigen.
13B. De informatie komt bij je binnen via een formulier.
14B. Je stuurt de rapportage van de snelheidsanalyse naar de klant toe. Hiermee is de klant alle fases van de buyer journey doorlopen. Aan het einde van de analyse geef je een sterke CTA over het feit dat zijn/haar website versneld moet worden en dat ze NU contact moeten opnemen om het beste resultaat of de beste deal te ontvangen.
15B. De klant neemt contact met je op om zijn/haar website te laten versnellen. Doen ze dit niet, dan moet jouw sales team er achter aan om deze warme lead zo snel mogelijk binnen te halen.