PIM systemen zijn het portaal naar het uitbreiden van je saleskanalen
De laatste jaren zijn er naast het eigen e-commerce kanaal (de webshop) veel extra saleskanalen bijgekomen. Deze kanalen kunnen een ondernemer met groei en uitbreiding (omnichannel strategie). Voorbeelden van dit soort kanalen zijn bol.com, Amazon, marktplaats, Google Shopping, Beslist, Ebay, Facebook shopping en alle andere kanalen voor verkoop (of affiliate doeleinden).
Deze kanalen moeten allemaal voorzien worden van productinformatie. Je kan je voorstellen dat dit met een paar producten op 1 kanaal nog prima te doen is. Maar met tienduizenden producten verspreid over meerdere kanalen, moet dit geautomatiseerd worden. De vraag is alleen, waar komt deze data vandaan en welk systeem is leidend?
Wij zien vaak dat hier het e-commerce CMS systeem voor gebruikt wordt, wat in principe een prima optie is. Er zit dan ook veel overlap tussen een e-commerce systeem zoals Magento, Shopware of WooCommerce en een PIM systeem zoals Akeneo, Logictrade, Pimcore, salsify en Inriver. Later in dit artikel gaan we verder in op deze verschillende systemen. Eerst kijken we echter naar de verschillen en overlap tussen een e-commerce CMS en een PIM systeem.