Checkout versimpelen
Hoe makkelijker de check-out is, hoe hoger de conversie wordt (Fogg behavior model). Dit wil zeggen, minimaliseer de hoeveelheid gegevens die je van bezoekers vraagt. Zodra iemand bereidheid toont om iets aan te schaffen wil je de deal zo snel mogelijk sluiten.
Vraag je daarom af welke gegevens van iemand je echt nodig hebt. Geboortedata, telefoonnummers en paspoortdata staan bekend als echte ‘conversiekillers’. Vraag deze gegevens dan ook niet als je deze niet direct nodig hebt om de deal zo snel mogelijk te sluiten. Veel checkouts staan standaard vol met optionele velden om jou als wesbhopbeheerder zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Echter hoef je deze natuurlijk niet allemaal te laten staan. Ga daarom na met jouw conversiespecialist na welke velden voor jouw doelgroep (en einddoel) van belang is.
Het aanbieden van extra producten (upsell) kan ervoor zorgen dat bezoekers afhaken. Alles wat je aanbiedt vergt aandacht omdat dit beoordeelt moet worden. Om deze reden kan het verstandig zijn om pas na de aankoop upsells aan te bieden. Een kleine boodschap over het feit dat deze producten ‘gewoon aan de huidige bestelling’ zullen worden toegevoegd kan hierin helpen.
Minder persoonlijke gegevens, meer conversiegegevens
Vraag eerst om minder persoonlijke gegevens, hierbij kan je denken aan gegevens als leveringsvoorkeuren. I.e. “ik wil mijn pakket op zondag laten bezorgen”. Bewaar persoonlijke gegevens zoals de adresgegevens altijd voor het laatst. Bezoekers laten makkelijker hun e-mailadres achter dan hun telefoonnummer of huisadres. Zeker bij adresgegevens geven ze veel van zich prijs, het invullen van een postcode voelt dan wel weer een stuk veiliger.
Alternatief: De ‘One step checkout’
Uiteraard is het vrij makkelijk gezegd om de “checkout te versimpelen” wanneer jouw webshopstructuur, doelgroep, producten en/of -klanten dit niet toelaten. In sommige situaties is het belangrijk dat bepaalde velden ingevuld worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan cruciale bezorgdetails, productvariaties, opmerkingen, tekst-toepassingen, aanleververplichten of montage-aanwijzingen.
In dit geval kan een one-step checkout ideaal zijn om je checkout te optimaliseren. In een dergelijke opbouw zorg je er eigenlijk voor dat alle informatie die de klant moet indienen, in één oogopslag (i.e. zonder additionele stappen) kan invullen. Zo kan de checkout nooit vroegtijdig verlaten worden en verminder je de kans op fouten. Kun je er niet omheen en moet je noodzakelijk meerdere items in je checkout verwerken, dan is een one-step checkout wellicht iets voor jou.