SEO: Verder dan de basis
Zoals we al aangaven duiken we in dit artikel wat verder in op SEO dan de gewoonlijke on-page SEO aanpassingen zoals ALT teksten en META data. Vaak wordt er door de meesten niet verder gekeken dan on-page SEO. Dit is absoluut geen raar feit, omdat de SEO die verder gaat veel technische en gespecialiseerde kennis vereist. Dit is informatie die je niet zo 1-2-3 leert in een cursus of in Youtube filmpjes. Een ander aspect hiervan is dat de SEO “ground rules” ook constant veranderen. Laten we eerst even kijken naar waarom dat gebeurt en wat er zowel veranderd.
Google is niet zo’n grote vriend als je zou verwachten
Als we aan je zouden vragen om jouw mening over Google in het kort te omschrijven, dan zal dit veelal positief zijn. Een slim bedrijf, toegankelijk, behulpzaam en erg handig! Deze dingen zijn zeker waar! Echter is Google in de wereld van SEO een grote, al dan niet de grootste vijand. Dit komt omdat Google natuurlijk gewoon een onderneming is die geld moet verdienen. Naast dat ze websites indexeren en jou helpen om iets te vinden, verdienen ze geld met AdWords. Omdat ze zoveel mogelijk geld willen verdienen, proberen ze er alles aan te doen om je geld uit te laten geven aan AdWords. Hierdoor wordt SEO door de jaren heen steeds moeilijker zodat je bijna geforceerd bent om te investeren in een AdWords budget om in de SERP te scoren.
Natuurlijk is het nog iets ingewikkelder en uitgebreider dan dat. Maar het komt er uiteindelijk wel op neer. Een andere reden dat zoekalgoritmes veranderen is omdat Google natuurlijk constant aan het optimaliseren is. Het grappige hier is dat Google de regels bepaalt, puur en alleen omdat Google dit wil. Er staat nergens in de wet dat Black Hat SEO* illegaal is. Maar Google is het er niet mee eens, dus krijg je een penalty als ze erachter komen dat je er gebruik van maakt. Google heeft een monopoly, dus we moeten allemaal ja en amen zeggen en simpelweg de regels accepteren omdat we anders helemaal niet meer gevonden worden. Gelukkig zijn er nog een aantal interessante manieren om toch nog ietwat creatief om te gaan met SEO, hier gaan we je een aantal manieren van laten zien.
*Black Hat SEO is proberen je website hoger te laten ranken in de SERP door direct tegen de regels van Google in te gaan.
Wat gaat dan tegen de regels van Google in?
We vonden het belangrijk om hier nog even een kort lijstje samen te stellen van dingen die je absoluut niet moet doen om Google “boos” te maken waardoor je een penalty kan krijgen. Een penalty kan in sommige gevallen namelijk betekenen dat je website helemaal niet meer te vinden is in Google. Wil je geen penalty riskeren, doe de volgende dingen dan NIET:
- Automatische content generatie (Google wil alleen origineel gegenereerde content omdat automatische content vaak onzin is en niet wat gebruikers willen zien)
- Cloaking (Een pagina laten indexeren onder een bepaald onderwerp, terwijl je vervolgens andere content aanbiedt die niks te maken heeft met dat onderwerp)
- Dubbele content genereren (Kopiëren en plakken van waar dan ook)
- Linkjes of text verstoppen (door bijvoorbeeld de text dezelfde kleur te maken als de achtergrond van de pagina)
- Artikels spinnen (Plagiaat plegen door een artikel te stelen en deze aan te passen zodat het lijkt dat jij het geschreven hebt)
- Links manipuleren (links ruilen, kopen, verkopen, kortom: geen organische linkgeneratie)
- Anti SEO tegen je concurrenten uitvoeren (zoals slechte linknetwerken bouwen en deze refereren naar je concurrent)
Ben je benieuwd wat alle regels zijn waar je jouw SEO taktiek aan moet houden? Lees dan de Google Webmaster guidelines.