Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee jij de belangrijkste (praktische) informatie met betrekking tot jouw bedrijf of merk, in 1 visuele manier kunt tonen aan je potentiële klanten. Het is een tool waarmee je jouw bedrijfsgegevens makkelijk kunt beheren in de Google zoekresultaten. Zowel in de zoekmachine van Google als op Google Maps. Hierbij kan je denken aan zaken als openingstijden, adresgegevens, producten die je aanbiedt en de mogelijkheid om reviews te ontvangen. Kortom, het is de informatie die jouw (potentiële) klanten niet alleen zonder al te veel zoekwerk willen vinden, maar ook nodig hebben om met jou in contact te komen. Al is het fysiek in de winkel, of via je website of webshop.
In de zoekresultaten zie je rechts wel eens een Google bedrijfspagina als je een zoekopdracht uitvoert. Hier zie je allerlei gegevens die informatie geven over het bedrijf waarop je hebt gezocht. Dit geeft niet alleen de benodigde informatie maar vergroot ook de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Welke informatie jij laat zien en in wat voor vorm, kun je zelf beheren in jouw Google Bedrijfspagina.
Google Mijn Bedrijf in Google Maps
In veel gevallen gaan potentiële klanten op zoek naar een specifiek product of dienst in Google maps. Wellicht omdat ze een bedrijf zoeken wat dichtbij hun eigen locatie zit, of omdat je misschien zelf meerdere locaties hebt (zoals winkel filialen). Google Maps zorgt met jouw Google bedrijfsaccount bij een relevante zoekopdracht direct voor meer zichtbaarheid. Daarnaast zie je ook hier weer, alle relevante informatie die je hebt ingesteld op jouw Google bedrijfsaccount. Zit je in de buurt van de gewenste locatie van de zoeker? Dan kunnen ze met 1 druk op de knop met jou in contact komen.
Claim jouw bedrijf in Google My Business
Google mijn bedrijf zorgt ervoor dat jij jouw Google bedrijvenpagina kunt claimen. Hierdoor is het mogelijk om de bedrijfsgegevens up-to-date te houden, daarnaast ontvang je ook meldingen als er een review wordt geplaatst. Door eigenaar te worden van jouw Google bedrijfspagina profiteer je van een verbeterde zichtbaarheid.
Je bedrijf claimen in Google My Business is extra belangrijk wanneer je merkeigenaar bent. De kans is dan namelijk groot dat jij jouw product ook zelf B2C verkoopt, naast het feit dat jouw B2B klanten je merk verkopen. Wanneer een B2B klant jouw merk verkoopt, dan bestaat de kans dat deze klant zelf een claim indient op een GMB bedrijfspagina die gevonden gaat worden met zoekwoorden relevant aan jouw merk. Daarnaast ben je met Google Mijn Bedrijf ook beter zichtbaar ten opzichte van je concurrenten, wanneer ze soortgelijke producten verkopen. GMB claimen is dus altijd een goede zet als ondernemer, of je nu online of offline werkzaam bent.