Wat valt gelijk op aan Google Analytics 4?
Wanneer je de GA4 property opent valt je direct op dat het overzicht heel verschillend is van het bekende overzicht van Universal Analytics. Omdat de twee dicht bij elkaar ‘lijken te liggen’ maar toch zeker erg verschillend zijn, kijken we in dit artikel ook goed naar de verschillen tussen de twee data-weergaven.
Een aantal verschillen op een rijtje
Om te beginnen zien we dat GA4 veel minder ‘standaard reports’ heeft dan Universal Analytics. Hierdoor zal je zeker in het begin op zoek zijn naar reports die er niet meer lijken te zien. Voorbeelden van standaard reports die in Universal Analytics nog beschikbaar waren, maar niet meer terug te vinden zijn in de standaard reports van GA4 zijn:
- bounce percentage
- pagina’s per sessie
- en het uitstappercentage.
Dit zijn voor veel bedrijven belangrijke KPI’s en hierdoor ontstaat de vraag, “Hoe meet ik nu of mijn content aan slaat bij mijn bezoekers?” Geen zorgen, hier hebben ze in Google analytics 4 uiteraard over nagedacht. Later in dit artikel duiken we niet alleen in de verandering van je KPI inzichten, maar ook in de verbetering ervan! Voor nu willen we eerst kijken naar de reden waarom Google een nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd heeft.