Een effectieve domeinnaam ontwikkelen
Het bepalen van een domeinnaam hangt af van het desbetreffende doel van de aanschaf. Je kunt bijvoorbeeld een domeinnaam kopen voor je bedrijf; maar in speciale gevallen ook als investering. Bedenk bijvoorbeeld een (beschikbaar) domein waarvan je vermoed dat deze in waarde gaat stijgen; dan kun je deze kopen als toekomstinvestering. Er zijn veel dingen die een goede domeinnaam afscheiden van een slechte. Hieronder geven we een paar handige tips voor het kiezen van je domeinnaam. Zo ben je verzekerd van een goede domeinnaam en kun je aan de slag met je website.
.NL of .Com?
Is uw website voornamelijk actief in eigen land (en omstreken); kies dan voor een .NL, .BE of .UK extensie bij je domeinnaam. Heb je plannen voor internationale doeleinden? In dit geval kun je het beste kiezen voor een .COM extensie.
Vorm van de domeinnaam
Bedenk in wat voor vorm je een domeinnaam wilt aanschaffen. Een domein in enkelvoudsvorm zoals ‘Bloem.nl’ is bijvoorbeeld effectief voor een merk; maar de meervoudsvorm ‘bloemen.nl’ is meer geschikt voor een website over bloemen. Dit betekent wederom dat de waarde van de domeinnaam afhankelijk is van de doelstelling die je zelf zet. Denk hier daarom goed over na voordat je een lijst met domeinnamen gaat aanschaffen.
De Radiotest
Een effectieve methode voor het testen van de potentie van een domeinnaam is ‘de radiotest’. Stel jezelf een radiocommercial voor waarin jouw domeinnaam te horen is. Als de luisteraars onmiddellijk weten hoe de domeinnaam gespeld moet worden dan is de naam geslaagd. Het belang van de radiotest is niet alleen de retentie van een domeinnaam, maar ook het voorkomen van verwarring bij bezoekers. Of nog belangrijker: voorkomen dat potentiële bezoekers niet bij de concurrent terechtkomen.
Lengte en volgorde
Probeer je domeinnaam zo kort mogelijk te houden. Een korte domeinnaam is meer waard dan eentje met meer tekst. Ben je heel toevallig financiële dienstverlener dan is de website: ‘lenen.nl’ meer waard dan ‘ikwilgeldlenen.nl’. Behalve als dit specifiek deel uitmaakt van je marketingstrategie. Daarnaast is de volgorde van zoekwoorden binnen een domeinnaam ook belangrijk. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar blijkt in praktijk vaak niet nageleefd te worden. ‘goedkopevlucht.nl’ is bijvoorbeeld effectiever dan ‘vluchtgoedkoop.nl’.
Speciale tekens
Probeer in alle gevallen zoveel mogelijk vreemde tekens te vermijden. Websites met streepjes of punten zijn vaak minder effectief dan korte en bondige domeinnamen. Desalniettemin blijft men vaak gebruik maken van streepjes en punten. Dit ziet er wellicht in de browser visueel goed uit; maar zorgt in werkelijkheid voor een slechte score uit de radiotest. Daarnaast zijn vreemde tekens in de ogen van zoekmachines foute boel. Het is namelijk erg slecht voor de zoekmachinevriendelijkheid van de website omdat het op spam kan duiden. Houd de domeinnaam dus simpel om retentie en effectiviteit te optimaliseren.
“Hacks”
Een veel gemaakte fout is de implementatie van domeinnaam “hacks”. Dit wil zeggen dat de domeinnaam alleen maar werkt met de bijbehorende extensie. Bijvoorbeeld: “lunchpakk.et”. Dit type domeinnamen slagen nooit voor de radio test en hebben altijd extra uitleg nodig. Deze extra tijd is al teveel om retentie te behouden waardoor een potentiële bezoeker sneller geneigd is naar een concurrent te stappen. Daarom heeft dit dus uitsluitend zin als het bij je marketingstrategie hoort. Wij raden in ieder geval aan om weg te blijven van zogeheten hacks.