Google Analytics 4 vs. Universal analytics: de voordelen, verschillen en toepassingen
Sinds de komst van Google Analytics 4, merken wij veel verwarring over de verschillen van het ‘oude vertrouwde’ Universal Analytics en het nieuwste systeem. Bij een oppervlakkige doorloop concludeert men vaak: “Ik heb UA ingesteld en dat werkt prima. Ik zie ook niet zo snel verschillen tussen de 2 systemen, behalve een andere layout”. Echter is niets minder waar. Daarnaast is dit artikel niet alleen bedoeld voor mensen die GA4 nog niet gebruiken, maar juist ook voor ondernemers, analisten en marketeers die GA4 al wél geïmplementeerd hebben.
Het klopt dat Google niet veel moeite heeft gedaan om haar klanten te motiveren om over te stappen naar GA4. Vandaar is de bovenstaande beredenering geen verrassing voor ons. Desalniettemin heeft GA4 naar onze mening wel degelijk een aanzienlijke superioriteit ten opzichte van UA.
In dit artikel duiken we in de stof om jou te informeren over waarom UA niet meer van deze tijd is en waarom je zo snel mogelijk tóch moet overstappen naar GA4. We kijken niet alleen naar de verschillen en voordelen, maar we eindigen het artikel ook met een overzicht van hoe je GA4 kunt toepassen om daadwerkelijk betere online resultaten kunt genereren. Wanneer je GA4 dus al gebruikt, vertellen we je hier wat je er allemaal écht mee kan bereiken. Actiepunten die niet zo vanzelfsprekend zijn wanneer je GA4 opent, maar die wel zorgen tot een beter resultaat.