Wat is Enhanced E-commerce Tracking?
De naam zegt het al deels, maar enhanced (verbeterde) e-commerce tracking zorgt ervoor dat je extra e-commerce data vanuit je webshop naar Google Analytics kunt sturen. Hierdoor worden reports binnen de sectie e-commerce gevuld, wat zeer waardevol is voor je analyses en optimalisatie. De “Standaard” e-commerce tracking wordt gebaseerd op een doel dat staat ingesteld op de bedankpagina. Hierdoor wordt er een conversie gemeten en weet je hoeveel bezoekers een transactie hebben gedaan en wat de transactie heeft opgeleverd. Dit is data die je verzameld na een aankoop.*
*Overigens is het meten van conversies op de bedankpagina vaak ook niet heel secuur. Hier zien we vaak dat ook bij deze instellingen geen rekening wordt gehouden met het opnieuw laden van pagina’s door betaalproviders of banken. Daarnaast kan het zijn dat je bezoeker de pagina op een bepaalde manier opnieuw laadt. De data die hierdoor verzameld wordt is dus vaak ook niet helemaal juist.
E-commerce data
Met Enhanced e-commerce tracking zie je niet alleen data van ná een aankoop maar krijg je ook veel meer inzicht in data vóór een aankoop. Je kan niet alleen achterhalen hoeveel bezoekers een transactie hebben gedaan, maar door het goed in te stellen kun je ook alle extra informatie inzien die aan de achterkant aan deze order is toegevoegd. Bijvoorbeeld:
- Product die zijn gekocht in 1 order
- De verkoopprijs van deze producten
- De SKU
- Orderwaarde
- BTW/belastingen per product order
- Verzendkosten
- Gebruikte coupons
- Kortingen
Enhanced E-commerce Tracking voor funnel optimalisatie
Deze extra informatie in Google Analytics is zeer waardevol om bijvoorbeeld later een correcte ROI berekening te kunnen maken. Gebruik je Google Adwords, dan zie je standaard dat er gekeken wordt naar de totale investering om tot een verkoop te komen, gedeeld door de totale opbrengst van een verkoop. Dit is in veel gevallen niet de correcte data, omdat je van de totale opbrengst ook de BTW, verzendkosten en eventueel gebruikte kortingscodes wilt aftrekken om tot een correcte ROI te komen. Uiteraard is deze informatie vaak wel te zien in het e-commerce systeem wat je gebruikt, maar het is veel waardevoller om deze data gecombineerd in een systeem (Google analytics) te zien, waardoor analyses tijdbesparend zijn. Daarnaast kun je hierdoor ook meer focus leggen op secure en op data gebaseerde actiepunten voor het verbeteren van je marketingstrategie. Naast het meesturen van product/order gerelateerde data bij een aankoop, kun je ook “enhanced” data van andere plekken in je webshop meesturen naar Google Analytics. Zo kun je de verschillende touchpoints in je funnels beter inzichtelijk maken. Zo kan je bijvoorbeeld het volgende tracken binnen je funnel:
- Bepaalde kliks op een slider, knop of aanbieding op je homepage
- Product kliks
- Product weergaves
- Toevoegingen aan winkelwagen
- Aantal winkelwagen views
- Aantal winkelwagen aanpassingen
Touchpoints, conversiestappen en winkelvoortgang
Met deze inzichten zie je niet alleen je conversies maar ook precies “hoe” bezoekers tot een conversie komen. Je ziet exact welke touchpoints en acties ze ondernemen om (wel of niet) tot een aankoop te komen. Door het verzamelen van extra data kun je bijvoorbeeld je checkout en winkelvoortgang beter analyseren. Zo kan je het percentage bezoekers dat iets aan de winkelwagen toevoegt meten. En je kunt zien hoeveel bezoekers de winkelwagen bekijken, maar niet verder naar de checkout gaan. Zo kun je zelfs zien op welke punten je bezoekers in het checkout proces uitstappen. Is een bepaalde knop belangrijk voor je conversiepad? Dat kun je meten! Is het belangrijk om te zien hoe lang iemand scrolt op een pagina? Dat kun je meten! Aangezien je de meetbare punten geheel kunt personaliseren, kun je het zo gek maken als je zelf wilt.
Naast de webshop-gerelateerde data krijg je ook veel meer inzichten in je product-gerelateerde data. Zo zie je bijvoorbeeld hoeveel bezoekers een product bekeken hebben, hoe vaak een specifiek product in de winkelwagen gelegd wordt en hoe vaak een product gekocht is. Deze data kun je dan weer vergelijken met bezoekers die het product niet gekocht hebben, om de oorzaak hiervan te achterhalen en hier je conversie optimalisatie of marketing acties op aan te passen. Al de bovenstaande data is van groot belang, omdat het je helpt om de oorzaken van zowel goed- als slecht presterende producten, pagina’s en checkouts te kunnen ontdekken. Wanneer je de oorzaken hebt ontdekt, kun je hier actie op ondernemen en je proces verbeteren. A.k.a; meer conversie genereren.