5. META data
Met dit onderdeel op onze lijst zul je ongetwijfeld bekend zijn. META data betreft vooral de meest basisonderdelen van technische SEO die je doorgaans met handige tools zoals Yoast kunt oplossen. Desalniettemin gaat zelfs dit onderdeel vaak een stukje verder dan de meeste mensen denken. META data staat namelijk niet alleen voor je titels en META beschrijvingen.
Wat is META data?
Simpel gezegd is META data alle informatie die jij met je website aan zoekmachines moet laten zien, die jouw bezoekers niet kunnen zien. Je moet het als volgt zien: je bezoekers en de zoekmachines spreken beiden in verschillende talen. Toch wil je dat beiden begrijpen wat je zegt. De META data is een soort “vertaler” die jouw content voor de gebruikers vertaalt aan de zoekmachines. In de meeste gevallen moet je deze data aan de “achterkant” van je bezoekersdata plaatsen.
Ook de instellingen van je META data kunnen dus “onzichtbare” fouten binnen je technische SEO zijn. Laten we daarom een kijkje nemen bij de verschillende belangrijke onderdelen die jij misschien hebt gemist bij het optimalisatieproces van je website. We beginnen bij de makkelijke onderdelen en werken onze weg richting de wat minder logische onderdelen.
META titel
< head>< title> Technische SEO: De volledige uitleg in 10 stappen (2020) </ title> </ head>
Met de META titel ben je waarschijnlijk wel bekend. Deze titel staat in de <head> van je pagina en wordt in de code gezet in het <title> element. Een pakkende titel alleen is hier niet genoeg. De titel moet op meerdere manieren geoptimaliseerd worden:
- Lengte
- Zoekwoorden
- Aantrekkingstekens
Lengte
Allereerst moet je de titel niet te lang maken, anders valt deze weg in de zoekresultaten. Hoe lang je de titel moet maken is afhankelijk van het predominante gebruik van apparaten op jouw website of webshop. Heb je meer mobiele gebruikers dan desktop gebruikers? Dan is een kortere titel waarschijnlijk de beste optie. En vice versa. Om hier een balans in te vinden, is een titel tussen de 50-60 karakters een mooi gemiddelde.
Zoekwoorden
Uiteraard is het ook van groot belang om de belangrijkste zoekterm zo goed mogelijk te verwerken in de META title. De reden hiervoor is dat mensen dit als eerste zien wanneer ze iets zoeken in een zoekmachine. Zorg er dus voor dat je creatief te werk gaat om de belangrijkste zoekterm(en) op een pakkende manier te verwerken tot een titel. Zo weten zoekmachines niet alleen hoe ze jouw pagina moeten indexeren en aanbieden, maar zo heb je ook een grotere kans dat een gebruiker op je link klikt.
“Aantrekkeningstekens”
Dit is een term die je hoogstwaarschijnlijk niet vaak hebt gehoord of gezien. Dit SEO wapen is er één die elke website eigenaar in zijn zak moet hebben. Door gebruik te maken van speciale tekens zoals percentages, cijfers, uitroeptekens, haakjes etc., verhoog je de kans dat mensen klikken op jouw link. Het verbetert niet zozeer jouw indexering vanuit zoekmachines, maar de kans op een klik is hoger! Zolang je deze tekens maar op een logische manier gebruikt.
META beschrijving
< head> < meta name="description" content="Dit is een voorbeeld van een META beschrijving.">< /head>
Vroeger was de META beschrijving een soort kleine samenvatting van je pagina. Tegenwoordig zal Google een belangrijke snippet van je pagina pakken om hier weer te geven (vaak de eerste paar zinnen). Desalniettemin kun je deze beschrijving ook zelf schrijven, in de code of met tools zoals Yoast. In dit geval, gaat het vooral om hoe je de gebruiker gaat overtuigen.
De META beschrijving heeft soortgelijke regels als de titel. Ook hier is het slim gebruik maken van de relevante zoektermen erg belangrijk. Daarnaast is de aanbevolen lengte rond de 50-160 karakters.
META robots
< meta name="robots" content="noindex" / >
Zoals we al eerder in dit artikel hebben verteld, geef je in je robots.txt bestand aan hoe crawlers jouw website en pagina’s moeten behandelen. Dit kun je ook op paginaniveau doen, om uitzonderingen te maken. Wanneer je dus niet wilt dat een specifieke pagina geïndexeerd, gevolgd of gecrawled wordt, dan kun je dit met de META robots tag aangeven.
Naast de bovenstaande META tags zijn er nog een aantal anderen zoals “META Viewport”, “META Google” en “META refresh”. Dit zijn onderdelen die je beter aan je developer kunt overlaten.
In de bovenstaande codevoorbeelden hebben we extra spaties toegevoegd om ervoor te zorgen dat de codes dit artikel niet aantasten. Wanneer je deze dus wilt kopiëren en gebruiken, kijk dan goed waar de haakjes losstaan. Als je de onnodige spaties weghaalt, dan zijn ze functioneel. Ben je niet gedreven in HTML? Dan kun je hier veel over leren via W3 Schools. Heb je echter al een functionerende website en staat er veel op het spel? Laat het dan aan een professionele webdeveloper over!