Hypothese testen
Uiteraard voer je niet zomaar veranderingen op je website of webshop uit zonder dat je hier onderzoek over hebt gedaan. Dit kan zo simpel zijn als je gezonde verstand gebruiken, tot in de psychologieboeken duiken. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook je gebruikers vóór de a b test opnemen (bijvoorbeeld met Hotjar)en uit hun gebruikersgedrag een deductie en/of schatting maken over hoe je de pagina kunt verbeteren. Vervolgens kijk je wat de huidige consversieresultaten zijn en rapporteer je deze samen met de resultaten uit de gebruikerstest. Hieruit stel je jouw hypothese op, het liefst op de S.M.A.R.T manier:
- Specific (Specifiek)
- Measurable (Meetbaar)
- Achievable (Haalbaar)
- Realistic (Realistisch)
- Time bound (vast aan een tijd)
Voorbeeld van een goede S.M.A.R.T hypothese:
Stel je hebt uit je gebruikerstest ondervonden dat gebruikers wel bij de contactknop van je pagina komen, maar er vrijwel nooit op klikken. Nadat je de pagina nog eens goed hebt bekeken, zie je dat de kleur van je knop ervoor zorgt dat je de tekst niet goed kunt lezen. Je hebt gelezen in een psychologieboek dat oranje de meest converterende kleur is (dit is echt waar); dus sla je twee vliegen in 1 klap. Je maakt je knop leesbaar door deze oranje te maken. Op basis van de voorgaande resultaten verwacht je een 0,3% verhoging in conversie binnen een maand. De S.M.A.R.T hypothese wordt dan:
H: “Door mijn contactknop oranje te maken wordt mijn conversie na een maand met 0,3% verhoogd”
Hypothese testen en verwerken in een A/B test
Nadat je jouw hypothese hebt opgesteld krijg je van een collega te horen dat het misschien een goed idee is om de conversieknop te zetten in de kleur van de huisstijl van de website. Nu heb je dus een perfecte opzet voor een A/B test. In principe had je de nieuwe oranje knop kunnen A/B testen met de oude pagina; maar hier heb je in principe al genoeg data voor. Je weet hoeveel conversies er behaald zijn en wat het gebruikersgedrag was. Voor de optimale A/B test kun je dus jouw hypothese testen met de hypothese van je collega, die denk dat de knop met huisstijl kleur betere resultaten gaat genereren.
A/B test uitvoeren
Je bouwt de twee pagina’s met elk de andere kleur knop. Vervolgens laat je een maand lang (of hoe lang jij denkt dat nodig is vanuit je hypothese) 50% van je bezoekers de ene pagina bezoeken, en 50% de andere. Hoe je dit precies doet en welke tool je hiervoor kunt gebruiken lees je aan het einde van dit artikel. Tijdens deze maand neem je het gebruikersgedrag van je bezoekers op en rapporteer je de conversieresultaten. Als alle resultaten binnen zijn kijk je welke pagina de beste resultaten bereikt heeft en gebruik je die als nieuwe pagina!