1. Doe een zoekwoordonderzoek
Begin je SEO altijd met een zoekwoordonderzoek. Begin hierbij met het maken van een overzichtelijke “kaart” van alle webwinkelpagina’s die je wilt optimaliseren. Uiteraard zijn hierbij de homepage en de categoriepagina’s het meeste van belang zijn en de productpagina’s wat minder.
Dit komt natuurlijk omdat de meeste webshops een wisselend assortiment hebben. Is jouw webshop gecentreerd op 1 specifiek niche product; dan is dat uiteraard wél een prioriteit binnen je Magento SEO strategie. Ook als je assortiment voornamelijk hetzelfde blijft, is het nuttig om ook de productpagina’s te optimaliseren voor zoekmachines.
Hoe kies je zoekwoorden?
Nu je in kaart hebt gebracht welke pagina’s er op je webshop weergegeven worden, moet je diep gaan nadenken over welke woorden een klant in een zoekmachine zou typen om bij dat product of die pagina uit te komen. Maak simpelweg een lijst van alles wat te maken heeft met jouw Magento webshop, je onderneming, je producten, je niche, je stijl, je doelgroep, je omgeving en simpelweg alles wat in je opkomt wat ook maar een beetje relevant zou kunnen zijn.
Vanuit deze lijst maak je een nieuwe lijst van short-tail (1-2 woorden), medium-tail (2-3 woorden) en long-tail (3+ woorden) zoekwoorden die toepasselijk zijn voor jouw webshop. Dit lijkt veel werk en dat is het ook, gelukkig zijn er genoeg tools die je kunnen helpen bij het genereren van suggesties voor zoekwoorden.
Gebruik de juiste tools
Vervolgens moet je de zoekwoorden invoeren in een tool zoals de Google keywordplanner, SEMrush, of KWfinder, waarin je kunt zien hoeveel mensen er daadwerkelijk zoeken met de zoekwoorden en hoeveel concurrentie er op de zoekwoorden zit. Met concurrentie wordt bedoeld; hoeveel mensen met een soortgelijke webshop al optimaliseren op een bepaald zoekwoord. Wanneer er veel sterke concurrentie is, maak je weinig kans om goed te scoren.
Relevantie van zoekwoorden is de sleutel
Tegenwoordig is de relevantie van het zoekwoord belangrijker dan wat dan ook. Onthoud, je moet Google laten “begrijpen” waar jouw webshop over gaat. Maak daarom altijd zoveel mogelijk gebruik van zoekwoorden die écht toepasselijk zijn voor jouw Magento webshop.
Zoekwoorden die te algemeen zijn, te weinig zoekvolume of te veel concurrentie hebben of simpelweg niet relevant genoeg zijn, hebben vrij weinig toe te voegen. Wil je beter gevonden worden en de kans op conversie verhogen? Ga dan uit van deze Magento tips en kies de juiste zoekwoorden om te verwerken in de content van je webshop.